Knagenhjelm: Dagbøker


Ad Notam Online | Forsiden | Bind 17: 1934




Oslo, 30. juni 1934

Oslo har for tiden besøk av et virkelig 1ste klasses italiensk opera­selskap, som har oppført Tosca og den gamle uoppslitelige Rossini-opera Barberen i Sevilla. Og ingen ringere enn Dobrowen har ledet orkestret. Det er den norskfødte fru Formichi – Grace Holst – og hennes mann, den italienske sanger Formichi, som har fått en del av sine venner her opp, og efter deres sigende mindre for å tjene penger enn for å se landet med de lyse sommernetter, som de hadde hørt så meget om av Formichis og madame Pampanini, som gjestet her i fjor i "La Bohème".

Pampanini var med også i år, og var det henne og Furmichi, som hadde hovedrollene i Puccinis "Tosca".

I Barberen sang Mme Toti Dal Monte Rosinas parti, i hvilket hun i fjor la Berlin for sine føtter. Hennes ferdighet som koloratursangerinne er også likefrem fenomenal – man skulle nesten forsverge, at det var mulig for en menneskelig stemme å nå så langt, og som det syntes uten anstrengelse. Hvilket arbeid, som må ligge bak en slik prestasjon! Det hele ensemble var forøvrig helt fremragende: Montesanto som Figaro, Autori som Basilio, Melchiorre Luise som dr. Bartolo, Fazzini som Almaviva var ikke alene gudbenådede sangere, men også fremragende skuespillere, og Dobrowens orkesterledelse kastet glans over det hele.

Nationaltheatret har selvfølgelig vært utsolgt hver aften under dette sjeldne kunstnerbesøk.